مشاوره تحصیلی

به امید آینده ای بهتر برای کلیه جویندگان علم ودانش که در اینجا قرار است راههای موفقیت در تحصیل را بررسی کنیم.

مهارت‌های موفقیت در تحصیل


شرط لازم برای دستیابی به موفقیت در هر کاری برخورداری از آرامش است. بعضی از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور با نزدیک شدن به زمان امتحانات، افکار و احساسات نگران کننده‌ای به ذهن‌شان حمله‌ور می‌شود که اگر موفق به کنترل آن نشوند گرفتار فشارهای روحی و روانی و تغییرات بدنی و رفتارهای منفی شده و آرامش درونی خود را از دست می‌دهند که در این صورت می‌گویند فرد دچار اضطراب شده است.
اضطراب پدیده‌ای طبیعی است که در تمامی سنین و مراحل زندگی می‌تواند مشاهده شود .اضطراب کم نه تنها موجب اختلال و یا بازدارنده نیست بلکه ممکن است .عامل حرکت و یادگیری هم باشد .ولی دانش‌آموزی که اضطراب بیش از حد داشته باشد احساس می‌کند یادگیری‌اش به شدت کاهش یافته و خیلی چیزها را فراموش کرده است .حافظه‌‌ی او مختل و دقت و تمرکزش کم و دچار حواس پرتی می‌شود، یا با وجود مطالعه زیاد قادر به پاسخگویی سؤالات آزمون در جلسه امتحان نمی‌باشد. بنابراین ضروری است دانش‌آموزان عوامل اضطراب‌زا را در خود شناسایی کرده و با به کارگیری روش‌های مقابله و رفع آن عوامل، خود را به ساحل آرامش برسانند تا بتوانند با گام‌های مطمئن و محکمتری در جاده موفقیت تحصیلی حرکت نمایند .از این رو در این مقاله به عوامل اضطراب‌زا و راهکارهای کسب آرامش در تحصیل می‌پردازیم.
آرامش: آرامش احساسی خوشایند است که جذبه‌ درونی داشته و فرد را قادر می‌سازد با تمرکز و دقت بیشتری به حل مسأله و پاسخگویی به سؤالات بپردازد .آرامش قدرت تصمیم گیری را نیز افزایش می‌دهد.
عوامل کاهش آرامش:
الف) عوامل درونی: که مربوط به خود دانش‌ آموز است از جمله:
1ـ عدم استفاده صحیح از روش مطالعه: دانش‌آموزانی که ابتدا برنامه‌ریزی و روش مناسب برای مطالعه نداشته و عادت کرده‌اند که شب امتحان فشرده خوانی نموده و یا جسته و گریخته مطالب کتاب را بخوانند .بدیهی است که اطمینان لازم برای موفقیت را نداشته و همواره نگران نتیجه‌ی آزمون خواهند بود.
2ـ سابقه تحصیلی: دانش‌آموزانی که سابقه‌ی تحصیلی گذشته‌اشان مطلوب نبوده همواره از موفقیت خود در آزمونی که پیش روی دارند هم اطمینان نداشته و نگرانند.
3ـ سابقه اضطراب : دانش‌آموزانی که برای آزمون‌های سال‌‌های تحصیلی گذشته خود و همچنین سایر زمینه‌های زندگی همواره مضطرب بوده‌اند و تاکنون موفق به رفع این اختلال نشده‌اند بدیهی است در آزمون‌های بزرگتر به ویژه کنکور نیز از آرامش لازم برخوردار نباشند.
4ـ شخصیت افراد: دانش‌آموزانی که همواره از واقعیت گریزانند و خیلی آرمانی فکر می‌کنند و انتظار از خودشان بیش از حد توانشان است. همواره نگران کسب موفقیت خود بوده و از آرامش لازم برخوردار نیستند.
5ـ عدم خود باوری و اعتماد به نفس: دانش‌آموزانی که به توانایی‌های خود کمتر آگاهی دارند و از خودباوری لازم برخوردار نیستند .همواره نگرانند که مبادا اشتباه و شکست آنها زمینه سرزنش و تحقیر‌ایشان رانزد دیگران فراهم نماید .بنابراین از عدم آرامش درونی رنج می‌برند.
ب) عوامل بیرونی: که عموماً بیرون از فرد قرار دارند و برخی از آنها عبارتند از:
1ـ خانواده و نزدیکان: گاهی انتظارات بیش از حد والدین و نزدیکان از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور که اصرار دارند فرزند‌شان در دانشگاه یا شهر خاصی قبول شوند و رتبه‌‌های بالای یک رقمی یا دو رقمی به دست آورند .موجب کاهش آرامش و موفقیت آن‌ها می‌شوند .چون دانش‌آموزان نگران پاسخگویی به انتظارات آنها هستند.
2ـ معلمین: گاهی سخنان نسنجیده معلمین موجب از دست دادن آرامش دانش‌آموزان می‌شود .چون آنها به صحبت‌های معلمین خود بیش از حد اهمیت قائلند. مانند: این چه طرز درس خواندن است اصلاً به درد نمی‌خورد هر چه تا به حال خوانده‌ای بریز دور یا معلمی که بچه‌ها را از نمره می‌ترساند، بیش از حد سخت‌گیری می‌کند و به دنبال بی‌قراری ارتباط عاطفی نمی‌گردد، امتحانات نامناسب با وقت کم برگزار می‌کند، جو ترسناکی در جلسه آزمون حاکم می‌کند، با طرح سؤالات عجیب و کم اهمیت قصد به رخ کشیدن خود را دارد .این دسته از معلمان هر چند اندک هستند اما آرامش را از دانش‌آموزان سلب می‌کنند.
3ـ سیستم آموزشی مدرسه: گاهی امتحانات بیش از حد روزانه، هفتگی، ماهیانه و یا آزمون‌های ورودی و نفس گیر و بی‌رویه بسیاری از مدارس فشارهای روانی زیادی و غیر قابل متعارف به دانش‌آموزان تحمیل می‌کنند.
4ـ سازمان‌های رسانه‌ای : گاهی برنامه‌هایی که از طریق رسانه‌های گروهی از جمله صدا و سیما، مطبوعات و … در هنگام امتحانات به ویژه کنکور ارائه می‌شود، ناخواسته در کاهش آرامش دانش‌آموزان کنکور اثر مستقیم می‌گذارد
+ عزیزاله کرامتی ; ۸:٤٦ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/٧/٦
comment نظرات ()